Pan Tadeusz według artystki Anny Walterowicz

Obrazek artykułu
Od początku października w sali Znaczenie jest pokazywana dziesiąta odsłona plakatu do Pana Tadeusza, którą przygotowała fotografka i projektantka książek Anna Walterowicz.

Zaproszenie do udziału w projekcie przyjęłam z entuzjazmem i do samej lektury „Pana Tadeusza" po latach powróciłam z przyjemnością – opowiada artystka o swoich wrażeniach. – Ujęła mnie bajkowa atmosfera poematu i opisy przyrody zespolonej z duszą bohaterów, a zaskoczyły lekkość i humor, który kompletnie umknął mi podczas czytania w liceum. Wówczas dzieło odebrałam znacznie poważniej i bardziej patetycznie. Zapamiętałam głównie spory, waśnie i bitwy, tym razem zwróciłam uwagę na sielskość i romantyczność utworu. Głównymi wydarzeniami opisanymi w Księdze X są emigracja uczestników zajazdu do Księstwa Warszawskiego oraz spowiedź Jacka Soplicy.


Dużo tutaj wzruszeń i wątków miłosnych, padają szczere wyznania, ujawniają się dotąd skrywane uczucia. Bohaterowie odrzucają pozy, stają się naturalni i niedoskonali, dążą do zgody, jedności, porozumienia. Anna Walterowicz postawiła na pokazanie relacji poprzez narysowanie roślinnych i zwierzęcych symboli w minimalistycznym, a jednocześnie bardzo wyrazistym ujęciu. Przedstawiłam trzy pary: Zosię i Tadeusza, Telimenę i Hrabiego oraz Jacka Soplicę i Ewę Horeszko w punktach splotów strumieni dwóch stawów – „kochanków" znajdujących się w okolicy Soplicowa.

 

Anna Walterowicz ukończyła studia fotograficzne na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, obecnie mieszka i pracuje w Katowicach. Fotografuje, projektuje książki fotograficzne, a także prowadzi zajęcia multimedialne dla dzieci (jest autorką projektu Nie takie małe miasto). W swoich działaniach bada zjawiska kolekcjonowania oraz estetyzacji, fascynuje ją działalność foto i wideoamatorów oraz malarzy nieprofesjonalnych. W ramach pracy dyplomowej Zapisy niedzielne wstąpiła w szeregi Grupy Janowskiej (grupa śląskich malarzy naiwnych).

 

               

W 2017 roku Muzeum Pana Tadeusza realizuje roczny projekt ilustrujący poemat Adama Mickiewicza. Zaprosiło dwunastu autorów wizualnych działających w różnych obszarach sztuki i dizajnu do przygotowania po jednym plakacie odnoszącym się do danej księgi Pana Tadeusza. Wybrano ilustratorów i grafików, fotografów i artystów, którzy wyróżniają się niepowtarzalnym stylem i unikatowym językiem wizualnym. W każdym miesiącu sukcesywnie prezentowane są kolejne księgi. Całą serię pokażemy podczas styczniowej wystawy w Muzeum Pana Tadeusza. Limitowana edycja druków jest również do nabycia w księgarni działającej przy Muzeum.

Od 2 do 10000 znaków

Znajdź nas na Facebooku

Partnerzy

Subiektywnie o książkach
Dwumiesięcznik SOFA
Wydawnictwo Psychoskok
Wydawnictwo MG
Kuźnia Literacka
Zażyj Kultury
Fundacja  Polonia Union
Kulturalne rozmowy