Pan Tadeusz według Arobala

Obrazek artykułu
Ilustrator Bartek Kociemba, znany jako Arobal, przygotował szóstą odsłonę plakatu do poematu Adama Mickiewicza, poruszając przy tym kwestie społecznej identyfikacji Polaków.
Arobal i Księga VI: Zaścianek

Chcemy mieć wspólną tożsamość – opowiada o swoim projekcie artysta. – Jesteśmy gotowi na poświęcenia i chętnie snujemy wielkie plany na przyszłość. Widzimy szerokie, kwitnące pole możliwości. Z precyzją zauważamy złożoność sytuacji, różnice uwarunkowań, w pozornie symetrycznej i homogenicznej kompozycji. Plakat Arobala do Księgi VI zatytułowanej Zaścianek to igranie ze złudzeniem lustrzanego odbicia. Opisane przez Adama Mickiewicza pole oglądamy z bliska, przyglądając się wijącym się roślinom, a także rękom naznaczonymi gwałtownością gestu. Jednocześnie z każdą chwilą przyglądania się szczegółom ilustracji coraz bardziej wyłapujemy asymetrię. Łatwo koncentrujemy się na tych różnicach, zaczynamy wręcz na nie polować. Łapiemy się ich i tracimy szerszy obraz sytuacji nie widzimy, że nasza tożsamość już jest wspólna, a jedynie nasze uwarunkowania są ukwiecone odmiennością – dopowiada mocno artysta.

 

Urodzony w 1984 roku Arobal, czyli Bartek Kociemba, studiował politologię i filozofię, znany jest jednak jako ilustrator z bardzo wyrazistym stylem, który wykorzystuje kolorowe kredki do stworzenia niezwykle złożonych kompozycyjnie i emocjonalnych obrazów. Jego ilustracje publikowane były na łamach wielu magazynów (m.in. „ELLE”, „Przekrój”, „Książki”, „Crushfanzine”, „The End Magazine”), jest on również autorem licznych plakatów dla teatrów i okładek książek. Współpracował również z Kancelarią Prezydenta oraz Sejmem RP.

 

W 2017 roku Muzeum Pana Tadeusza realizuje roczny projekt ilustrujący poemat Adama Mickiewicza. Zaprosiło dwunastu autorów wizualnych działających w różnych obszarach sztuki i dizajnu do przygotowania po jednym plakacie odnoszącym się do danej księgi Pana Tadeusza. Wybrano ilustratorów i grafików, fotografów i artystów, którzy wyróżniają się niepowtarzalnym stylem i unikatowym językiem wizualnym. W każdym miesiącu sukcesywnie prezentowane są kolejne księgi. Całą serię pokażemy podczas jesiennej wystawy w Muzeum Pana Tadeusza. Limitowana edycja druków jest również do nabycia w księgarni działającej przy Muzeum. 

 

Dotychczasowe plakaty przygotowali: Jan Kallwejt (Księga I: Gospodarstwo), Mirella von Chrupek (Księga II: Zamek), Studio Fontarte (Księga III: Umizgi), Tomasz Kaczkowski (Księga IV: Dyplomatyka i łowy), Karolina Zajączkowska (Księga V: Kłótnia). Kolejny plakat zostanie przygotowany przez fotografkę Agatę Kalinowską.


Od 2 do 10000 znaków

Znajdź nas na Facebooku

Partnerzy

Subiektywnie o książkach
Dwumiesięcznik SOFA
Wydawnictwo Psychoskok
Wydawnictwo MG
Kuźnia Literacka
Zażyj Kultury
Fundacja  Polonia Union
Kulturalne rozmowy