Księgi Pana Tadeusza oczami współczesnych artystów

Obrazek artykułu
Seria plakatów, 12 ksiąg poematu Adama Mickiewicza. 12 autorów wizualnych. Co miesiąc jedna odsłona.

Ilustracje do różnych wydań Pana Tadeusza Adama Mickiewicza są niezwykle cenną i interesującą spuścizną, która może wzbogacić odbiór dzieła. Pierwsze ilustrowane wydanie poematu przygotował w 1881 roku Elwiro Michała Andriollego, zaś w okresie międzywojnia można było podziwiać prace znanego projektanta i malarza Tadeusza Gronowskiego. Wśród współczesnych artystów warto wymienić Janusza Stanny, Józefa Wilkonia, czy też młodych ilustratorów i rysowników, którzy przygotowali plakaty do spektaklu w Teatrze Narodowym w Warszawie (m.in. Ada Buchholc, Mariusz Libel czy Patryk Mogilnicki).

 

Muzeum Pana Tadeusza zaprosiło dwunastu autorów wizualnych działających w różnych obszarach sztuki i dizajnu do przygotowania po jednym plakacie odnoszącym się do danej księgi Pana Tadeusza. Wybrano ilustratorów i grafików, fotografów i artystów, którzy wyróżniają się niepowtarzalnym stylem i unikatowym językiem wizualnym. Plakaty zostaną wyeksponowane w przestrzeni Wrocławia oraz w wybranych miastach w Polsce – sukcesywnie w każdym miesiącu będą prezentowane kolejne księgi. Całą serię pokażemy podczas jesiennej wystawy Pan Tadeusz w stylu pop w Muzeum Pana Tadeusza. Limitowana edycja druków będzie również do nabycia w księgarni działającej przy Muzeum.

 

Pierwszy plakat, czyli ilustrację pierwszej księgi Pana Tadeusza, przygotował ilustrator Jan Kallwejt, który inspiruje się symbolizmem, sztuką naiwną i popkulturowymi ikonami. W charakterystyczny sposób sięga po powtórzenia i zwielokrotnienia, jednocześnie korzysta z prostych kształtów i ograniczonej palety barwnej. Jego prace publikowane były w wielu polskich i zagranicznych magazynach (m.in. „Newsweek”, „Zwierciadło”, „Forbes”, „Wired”, „Financial Times”), jak i wykorzystywane przez takie marki jak Honda, Sony czy Converse. Plakat Kallwejta przedstawiający Księgę I Pana Tadeusza pojawi się w przestrzeni Wrocławia oraz w Warszawie.

 

W kolejnych dwóch odsłonach, czyli w lutym i marcu, zobaczymy prace fotografki i kolekcjonerki Mirelli von Chrupek (Księga II: Zamek) oraz plakat Studia Fontarte prowadzonego przez Artura i Magdalenę Frankowskich (Księga III: Umizgi). 


 

http://www.muzeumpanatadeusza.pl/
www.facebook.com/panatadeusza


Od 2 do 10000 znaków

Znajdź nas na Facebooku

Partnerzy

Subiektywnie o książkach
Dwumiesięcznik SOFA
Wydawnictwo Psychoskok
Wydawnictwo MG
Kuźnia Literacka
Zażyj Kultury
Fundacja  Polonia Union
Kulturalne rozmowy