Inne strony rękopisu Pana Tadeusza

Obrazek artykułu
Już w piątek wernisaż nowej wystawy w Muzeum Pana Tadeusza. Po raz pierwszy w Muzeum Pana Tadeusza zostaną zaprezentowane wszystkie zachowane karty brudnopisu i czystopisu poematu Adama Mickiewicza.

Autograf epopei, zwany „rękopisem dzikowskim", jest chlubą ossolińskich zbiorów rękopiśmiennych, a jako jeden z najważniejszych zabytków piśmiennictwa polskiego został wpisany na Polską Listę Krajową Programu UNESCO Pamięć świata. Traktowany jak relikwia, przetrwał w stanie niemal kompletnym, stanowiąc klejnot kolekcji Zakładu Narodowego im. Ossolińskich. Poza obrębem „manuskryptu dzikowskiego" zachowały się pojedyncze karty brulionu i czystopisu, przechowywane obecnie w: Bibliotece Polskiej w Paryżu, Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, Muzeum Narodowym w Krakowie oraz w Ośrodku Dokumentacji i Studium Pontyfikatu Jana Pawła II w Rzymie.


INNE STRONY RĘKOPISU PANA TADEUSZA

Prezentacja  wszystkich zachowanych kart brudnopisu i czystopis poematu Adama Mickiewicza. 

29.09.2017–05.11.2017

wernisaż: 29 września 2017, godz. 18:00 oprowadzanie kuratorskie: 1 października 2017, godz. 12.00


 

Osiemnaście zachowanych kart wraz z manuskryptem „dzikowskim" oraz rękopisem Objaśnień, zostanie pokazanych w Muzeum Pana Tadeusza na wystawie wplecionej w stałą ekspozycję. Inne strony rękopisu „Pana Tadeusza" będą nie tylko opowiadały o losach rękopisu, ukażą również zmiany dokonane przez Mickiewicza w trakcie powstawania epopei, przypomną jej rolę w kulturze polskiej. Zarysowane w utworze „rozległe widnokręgi" stanowią panoramę społeczeństwa polskiego przełomu XVIII i XIX wieku – mówi kuratorka wystawy Małgorzata Orzeł. – Wzrok poety nakierowany na przyszłość sięga jednak poza ich krańce. Horyzont nie rysuje się wyraźnie, ale duchowa siła wierszy epopei otwiera przyszłość. Otwiera ją niezmiennie dla kolejnych pokoleń Polaków.

 

Wystawie będą towarzyszyć grafiki przygotowane przez ilustratorkę i tatuażystkę Annę Szejdewik (Coxie) oraz przestrzeń ze stanowiskami interaktywnymi zawierającymi zadania dla dzieci i dorosłych. Pozwoli to w nietypowy sposób zaznajomić się z problematyką interpretacji Pana Tadeusza oraz procesu twórczego – Wieszcz wielokrotnie zmieniał i poprawiał tekst poematu, co można zauważyć, porównując brudnopis, czystopis i tekst znany ze szkoły.

 

W programie towarzyszącym zaplanowano wiele wydarzeń, m.in. oprowadzenie kuratorskie, warsztaty rodzinne, warsztaty z grafologiem czy zajęcia pisarskie. Wydana zostanie również publikacja przybliżająca losy kart rękopisu wraz z ich wizerunkami, a także kopia zeszytu zawierającego czystopis Ksiąg I–III oraz początek Księgi IV – Pana Tadeusza.

                               

 

kuratorka: Małgorzata Orzeł/ 

 

współpraca: Towarzystwo Historyczno-Literackie Polskie / Biblioteka Polska w Paryżu, Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, Muzeum Narodowe w Krakowie, Fundacja Jana Pawła II – Ośrodek Dokumentacji i Studium Pontyfikatu w Rzymie

 

patronat medialny: TVP 3, Gazeta Wrocławska, Portal O.pl, Portal Czasdzieci.pl

 

Projekt jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.



Od 2 do 10000 znaków

Znajdź nas na Facebooku

Partnerzy

Subiektywnie o książkach
Dwumiesięcznik SOFA
Wydawnictwo Psychoskok
Wydawnictwo MG
Kuźnia Literacka
Zażyj Kultury
Fundacja  Polonia Union
Kulturalne rozmowy