Opinia
Istnieje wiele książek na temat komunikacji. Nie jest to zaskakujące, biorąc pod uwagę rolę, jaką w naszym życiu odgrywa komunikacja. Jeśli pragniesz się lepiej komunikować, watro sięgnąć po klasyk, jeśli chodzi o tę dziedzinę. Wskazówki zawarte w książce Porozumienie bez przemocy autorstwa Marshalla B. Rosenberga charakteryzują formę współczującej komunikacji. Ta książka pomoże uniknąć nieporozumień, uchwycić prawdziwe znaczenie tego, czym jest komunikowane, i znacznie poprawić naszą pracę i relacje osobiste.
To jedna z najlepszych książek o komunikacji, chociaż dla wielu czytelników może się wydawać, że zaczyna się banalnie, z całą dysputą o uczuciach, współczuciu i empatii. Jednak trzymając się, co w niej zawarte doświadczymy, że powody tego nacisku staną się jasne w dynamicznej metodzie komunikacji, która działa.
Jedną z kryteriów Porozumienia bez Przemocy (PBP) jest to, że naszą codzienną komunikację zazwyczaj charakteryzują żądania, osądy i diagnozy. Taka komunikacja oddziela nas od rozpoznania naszych potrzeb i blokuje naszą zdolność do empatii i zrozumienia potrzeb innych. W rezultacie mamy tendencję do komunikowania się w kategoriach tego, co jest „dobre”, a co „złe”. Taka forma komunikacji zazwyczaj prowadzi do frustracji, nieporozumień, gniewu, depresji, a nawet przemocy.
PBP stara się usuwać osądy z naszej komunikacji oraz zwiększać empatię i zrozumienie naszych potrzeb, oraz potrzeb osób, z którymi się komunikujemy. Dr Rosenberg nakreśla czteroczęściowy proces PBP, który koncentruje się na naszych obserwacjach, uczuciach, potrzebach i prośbach. W jego ocenie cała frustracja i złość wynikają z niezaspokojonych potrzeb, dlatego nasza komunikacja powinna dotyczyć dotarcia do sedna tych potrzeb.