381. numer „Biblioteki Analiz”

Obrazek artykułu
Zapraszamy do lektury najnowszej „Biblioteki Analiz”, w której jak zawsze czeka na Państwa porcja aktualności z rynku wydawniczego.
Rozmowę numeru przeprowadziliśmy z Wojciechem Bierwiczonkiem, dyrektorem zarządzającym Wydawnictwa C.H. Beck.

W 2013 roku Wydawnictwo C.H.Beck zanotowało 6-proc. spadek przychodów ze sprzedaży. Czy należy to zrzucić na karb właśnie kurczenia się rynku publikacji wymiennokartkowych, czy istotny wpływ miały na to także inne czynniki?
WB: Rzeczywiście największy spadek sprzedaży zanotowaliśmy właśnie na produktach ze wspomnianego segmentu. Przychody zrealizowane na produktach z segmentu print, a więc przede wszystkim klasycznych książkach, od prostych tekstów ustaw po wysoce przetworzone komentarze, utrzymały się na podobnym poziomie jak w roku 2012. Niestety delikatny spadek, będący zresztą konsekwencją trwającej od blisko dwóch lat wojny cenowej, zanotowaliśmy także w produktach elektronicznych.

Jak duży jest udział produktów z tej ostatniej kategorii w przychodach C.H.Beck?
WB: Między 30 a 40 proc., a zdecydowanie dominującym produktem jest tu System Informacji Prawnej Legalis.

Wspomniał pan o wojnie cenowej, dotyczącej produktów elektronicznych. Analizując przychody firm z segmentu prawnego z ostatnich dwóch lat, wydaje się, że chyba wszyscy gracze padli do pewnego stopnia jej ofiarą.
WB: W mojej opinii chyba rzeczywiście tak było. Na szczęście ta sytuacja powoli się normalizuje, choć nie widać tego jeszcze w przychodach, ponieważ znaczna ich część pochodzi ze sprzedaży w systemie abonamentowym, co wymusza system rozliczania sprzedaży na zasadzie pro rata temporis. Jednak był taki okres, między 2011 a 2012 rokiem, w którym ta rywalizacja w oparciu o ceny produktów w istotny sposób dała się wszystkim we znaki. Chyba jako pierwsi postanowiliśmy wyjść z tej „spirali śmierci” i we wrześniu ubiegłego roku opublikowaliśmy ceny naszych produktów, stawiając na oficjalną informację i transparentne warunki sprzedaży. Przy okazji dokonaliśmy szeregu innych zmian, zarówno w sieci sprzedaży, jak też w samych produktach, czego przykładem jest wprowadzenie modułów premium w systemie Legalis.

W numerze znajdziecie Państwo także skrót z raportu Warsaw Enterprise Institute dotyczącego próby nacjonalizacji rynku podręcznikowego.

Ponadto branżowy niezbędnik na tegoroczne Warszawskie Targi Książki oraz felieton Andrzeja Nowakowskiego.

żródło: rynek-ksiazki.pl

Od 2 do 10000 znaków

Znajdź nas na Facebooku

Partnerzy

Subiektywnie o książkach
Dwumiesięcznik SOFA
Wydawnictwo Psychoskok
Wydawnictwo MG
Kuźnia Literacka
Zażyj Kultury
Fundacja  Polonia Union
Kulturalne rozmowy - Sylwia Cegieła
Sklep internetowy TylkoRelaks.pl
CoCzytamy.pl