„Zeszyty Literackie" nr 136 numer poświęcony Andrzejowi Wajdzie
Numer poświęcony Adrzejowi Wajdzie
O Andrzeju Wajdzie piszą: Adam Michnik, Agnieszka Holland, Roman Polański, Volker Schlöndorff, Henryk Woźniakowski, Jacek Bromski, Tomasz Fiałkowski, Maria Iwaszkiewicz
Andrzej Wajda „Sztuka obrazu” (osobiste komentarze do filmów)
Stanisław Barańczak / Andrzej Wajda „Korespondencja”
Ponadto w numerze m.in.:
Adam Zagajewski „Gdyby mnie ktoś zapytał”
Giorgio Bassani „Tablica na via Mazzini”
Jarosław Iwaszkiewicz „Aleksy, czyli rozmowy o Karolu Szymanowskim”
Roberto Salvadori o Andrew Carnegim i o Lucianie Freudzie
Ewa Zarzycka-Bérard o Janie Zachwatowiczu
Marek Karpiński o I wojnie światowej
Piotr Skubiszewski o Janie Białotosckim
Wiersze: John Burnside, Paul Celan, Regina Derieva, Bogdan Jaremin, Michał Książek, Marcin Niewirowicz, Marcin Sabiniewicz, Tomas Venclova
więcej: http://zeszytyliterackie.com/zeszyty-literackie-nr-136.html
JAROSŁAW IWASZKIEWICZ / ANDRZEJ WAJDA
Korespondencja
"Wziąłem się do czytania "Panien z Wilka". Bardzo to miłe zajęcie, kiedy marzy się o filmie, nie myśląc jeszcze o tym, że wszystkie te wspaniałe obrazy, ulotne uczucia będą musiały ubrać się w realne kształty aktorów, krajobrazu, przedmiotów. Tak, materializacja uczuć to mój zawód, ale marzyć mogę, zwłaszcza tak daleko i pod tym błękitnym niebem, zupełnie bezinteresownie. Umarzyłem więc sobie piękny film".
ANDRZEJ WAJDA do JAROSŁAWA IWASZKIEWICZA
"Listy Jarosława Iwaszkiewicza i Andrzeja Wajdy — od czasu filmowej adaptacji "Brzeziny" do "Panien z Wilka" i planów teatralnej realizacji "Nocy czerwcowej" — są prawdziwą niespodzianką. Jest to rozmowa dwóch bliskich sobie artystów — niespożytych, poszukujących, żyjących w biegu".
TADEUSZ SOBOLEWSKI
KSIĘGA PRZYJACIÓŁ. DLA BARBARY TORUŃCZYK
W tomie m.in. szkic Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz „Józef Czapski na wystawie Bacona"
„Zeszyty Literackie" nr 132
W numerze m.in. korespondencja Andrzeja Wajdy z Józefem Czapskim oraz wspomnienie Andrzeja Wajdy o Andrzeju Wróblewskim
ANDRZEJ WAJDA „Sztuka obrazu"
"Film „Popiół i diament" przyszedł już do mnie z mojego wyboru...
Myślę, że reżyser filmowy powinien pilnie obserwować i słuchać tego, co się dzieje dokoła.
Jedną z najtrudniejszych scen tego filmu była śmierć Szczuki, już nie mówiąc o tym, że ja, starając się pokazać tego sekretarza tak, aby widownia mogła go przyjąć jako komunistę, dodałem, że był w Hiszpanii, a do Hiszpanii w 1936 roku pojechali ludzie, którzy oddawali swoje życie za słuszną sprawę wolności. I wprowadziłem tę scenę, żeby dać do zrozumienia widowni, że ten człowiek nie robi kariery, tylko jest bezinteresowny, wierzy w to, co mówi. Podjąłem decyzję, że umieszczę tę scenę, kiedy kończy się stary rok i zaczyna nowy, coś będzie przed nami, nie wiemy jeszcze co. A po drugie, co jest bardzo ważne, to, że Zbyszek Cybulski, czyli Maciek Chełmicki, wykonuje wyrok pod presją, musi to zrobić koniecznie, bo taki jest rozkaz armii, która ciągle nie pogodziła się z sytuacją. No i w końcu najważniejszy moment, kiedy sekretarz pada jemu w objęcia, bo od tego strzału przechyla się i Cybulski go obejmuje. Na tym polegał nowy styl, nowy sposób grania aktorów, że to się wszystko przenosiło na sytuację ciała. Ciało wyrażało uczucia, a nie słowa, i ta sytuacja, kiedy Maciek go obejmuje, choć nie chce, przecież go zabił przed chwilą, ale tamten pada w jego objęcia, mówi, że długo jeszcze będą między tymi dwoma stronami niekończące się porachunki..."
ANDRZEJ WAJDA
(Całość w „Zeszytach Literackich" nr 136)
ADAM MICHNIK o Andrzeju Wajdzie
"Andrzej Wajda tworzył kanon polskiego odczuwania historii, nostalgii za wolną Polską, pamięci kampanii wrześniowej, patriotyzmu ułańskiej szarży i ułańskiej lancy.
Był to zarazem patriotyzm pochodzący z ducha Żeromskiego, patriotyzm gorzkiego heroizmu, pełen odwagi nazywania i rozrywania błon podłości na polskich ranach, ale przecież zawsze wypowiadany ku pokrzepieniu serc — serc narodu, który ożył w zniewoleniu i poniżeniu..."
ADAM MICHNIK
(Całość w „Zeszytach Literackich" nr 136) |
» czytaj fragmenty online |