Zaproszenie na spotkanie promocyjne - A. Chłopecki Dziennik ucha. Słuchane na ostro
To zbiór felietonów publikowanych na łamach „Gazety Wyborczej” i „Res Publica Nova” w latach 1993-2011. Znalazły się tu teksty podniosłe i ironiczne, opisujące wydarzenia i diagnozujące zjawiska, analizujące dzieła i przedstawiające twórców. Zawsze znakomicie napisane, z publicystycznym pazurem i muzykologicznym znawstwem.
W dyskusji na temat książki wezmą udział redaktorzy tomu:
- Joanna Grotkowska
- Katarzyna Naliwajek-Mazurek
- Jan Topolski.
Ponadto zabrzmi muzyka w wykonaniu Dagny Sadkowskiej.
Spotkanie odbędzie się 22 września 2014 roku o godz. 16.00, w Sali Bankowej PWM w Warszawie (ul. Fredry 8).
O KSIĄŻCE
Dwa cykle felietonów, które w latach 1993–2012 były publikowane w magazynie „Res Publica” i „Gazecie Wyborczej”. Andrzej Chłopecki regularnie w nich uwodził czytelników ważnością tematów, barwnym językiem i bezkompromisowością swoich sądów. Zebrane tu razem, tworzą niezwykły obraz współczesnego życia muzyki w Polsce.
Bywało bowiem kiedyś tak, że się „Gazetę” kupowało właściwie tylko dla tych felietonów. […] A kiedy kupić „Gazety” się zapomniało, żal dławił bezdennie: „ach, co tam ACH napisał”, „ach, szkoda”, bo przecież przegapić te myśli jak brzytwa ostre, przenikliwe, sedna dotykające, bez strachu przed czymkolwiek i kimkolwiek, to jak stracić kontakt z żywym pulsem współczesności. […] Teraz układają się one w jakieś „opus” – zwierciadło polskiej współczesności… [ze wstępu Katarzyny Naliwajek-Mazurek].
O AUTORZE
Andrzej Chłopecki (1950–2012) – wybitny krytyk muzyczny, znawca muzyki współczesnej i promotor muzyki polskiej. Od końca lat 70. związany z Polskim Radiem był nie tylko jego charyzmatycznym głosem. Współtworzył je na wzór europejskich radiofonii publicznych, radia publicznego jako instytucji kultury. Z podobnym rozmachem tworzył życie muzyczne jako dyrektor festiwali Aksamitna Kurtyna i Musica Polonica Nova oraz członek komisji programowej Warszawskiej Jesieni. Inspirował kompozytorów – „komponował ich komponowanie”, skutecznie namawiając instytucje muzyczne do realizacji tych zamówień, tworzył historię muzyki ostatnich dekad.
Był mistrzem pióra, autorem setek tekstów (m.in. „Tygodnik Powszechny”, „Ruch Muzyczny”, „Odra”, „MusikTexte”). A jednak to właśnie w felietonach ujętych w cyklach Dziennik ucha („Res Publica Nowa”) i Słuchane na ostro („Gazeta Wyborcza”) w pełni rozkwitł jego pisarski talent.