W innych wymiarach
Książka, podobnie jak poprzednia składa się z opowiadań z gatunku fantasy, być może zbyt surrealistycznych w swej wymowie dla niektórych czytelników. Nie są one kontynuacją z pierwszej książki "Opowieści z pogranicza światów" poza jednym "Irenka". Tematyka nadal w formie metafor dotyczy ważnych spraw w egzystencji człowieka: kwestie wiary w przeznaczenie, w reinkarnację, w wyższą instancję, osobistej filozofii, złożoności psychiki człowieka, relacji z innymi i ze światem.
"Pociągi": Co jeśli koncept, iż człowiek tworzy rzeczywistość własnymi myślami sprawdza się i dobrymi myślami nie jako automatycznie wsiada się do "pociągu" prowadzącego do "nieba"? Pociąg jest tu przenośnią drogi życiowej człowieka ku lepszemu bądź nie. Niebo nie ma tu nic wspólnego z pojęciem religijnym, ale raczej spełnieniem ludzkich marzeń. Dla każdego jest to oczywiście co innego.
"W innych wymiarach" - to opowiadanie o reinkarnacji, innych światach, wymiarach, prawach w uniwersum. Siske jest wojowniczką, która nie ma ochoty walczyć dla Rady prezentującej się jako dziwny, zacofany rząd nie bardzo radzący sobie z utrzymywaniem porządku w Uniwersum. Przed Siske zatajone jest jej prawdziwe pochodzenie. Chcąc wiedzieć więcej ucieka na Ziemię, gdzie jak słyszała może znaleźć odpowiedzi, których szuka. Nikt jej jednak nie powiedział, że zapomni nawet to, kim była do tej pory.
"Precz demonie" - porusza tematykę opętań przez niepożądane byty. Pojęcie opętań rozumiane jest głównie przez religie, natomiast w psychiatrii uznawane jest za chorobę psychiczną. Najbardziej interesującym aspektem dla autora jest nie tyle nazwa odmiennego stanu świadomości, ale jaki ma to wpływ na człowieka, jego życie i co można z tym zrobić, kiedy trudno jest wytłumaczyć czy też zrozumieć coś, na co nie ma dowodu i skutecznego lekarstwa. Główna bohaterka Elvi nie ma poczucia humoru, zagubiona i wycieńczona szuka ucieczki od demona, który niezauważalnie wysysa z niej energię życiową.
"Głód wiedzy" wykorzystuje imiona nawiązujące do religii, lecz nie jest odnośnikiem ani do historii ani religii za bardzo, raczej zawiera koncept wiary w mit budowany o kimś przez ludzi.
Bohaterka przedstawiona z jednej strony jako naiwna dziewczynka, dążąca do spotkania Jezusa - symbolu dobroci, miłości, mitu - wedle religii świata - syna bożego, a z drugiej strony młoda kobieta, którą pociąga ciemniejsza strona natury ludzkiej, manipulowanie rzeczywistością dla swoich własnych celów.
Konflikt w jej duszy jest przenośnią konfliktu w każdej istocie ludzkiej między dobrem a złem, które to pojęcia w życiu nie są tak widoczne jako "białe lub czarne".
Saba, mała dziewczynka spotyka Jezusa, który obiecuje po nią wrócić, jednak ona dorasta, a on nigdy nie wraca. Wykrada ona magiczne książki, by uczyć się tego, co Jezus zdążył ją nauczyć. Ucieka, gdyż za kradzież grozi śmierć lub co najmniej obcięcie rąk. Saba wkracza na drogę wiedzy tajemnej, używając swoich talentów w nie najlepszych celach. Dawid w tej historii to nie król, lecz bogacz zajmujący się skupem kamieni szlachetnych. Saba zakochuje się w... kamieniach szlachetnych.