Skąd młodzież bierze książki?- wyniki badań IBE

Obrazek artykułu
IBE opublikował pełne wyniki badań, odpowiadających na pytanie- skąd młodzież bierze książki? Okazuje się, że biblioteki na całe szczęście nie wyszły z mody, podobnież jak książkowe podarki, choć na etapie gimnazjum zdanie rówieśników w doborze lektury zdaje się znaczące.

Badania przeprowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych miały za zadanie odpowiedzieć na pytanie- skąd młodzież bierze książki? Przebadano młodsze i starsze grupy czytelników. Wyniki obrazują, kto inspiruje nieletnich czytelników oraz gdzie najczęściej poszukują oni lektur obowiązkowych, i wybieranych „dobrowolnie”.


Raport z badania  czytelnictwa dzieci i młodzieży wykazał, że uczniowie zakańczający naukę w szkole podstawowej potrafią odnajdywać książki w bibliotece, i to ona jest najważniejszym miejscem do, którego dzieci kierują się poszukując pozycji obowiązkowych oraz tych czytanych w wolnym czasie. Fakt ten z pewnością podkreśla role doposażania bibliotek szkolnych, i miejskich. Poza tym czytelnicy w młodszym wieku  na temat wybieranych i czytanych pozycji rozmawiają z rodzicem, stąd jak widać wyraźnie zarysowująca się rola rodzicielskiego wskazywania wartościowych pozycji.


Na etapie gimnazjum młodzież  dokonując wyboru książek coraz bardziej kieruje się opinią rówieśników, często kupuje książki ale lubi także otrzymywać je w prezencie.. Warto zaznaczyć, że badania czytelnictwa 12- i 15-letnich uczniów dowiodły, iż wiek, płeć i miejsce zamieszkania znacząco wpływają na dostępność i wybór lektur.


Odnośnie czytelniczych inspiracji okazuje się, że najważniejszą role odgrywa rodzina, a w późniejszych latach rówieśnicy. Nawyki rodziców w znaczącym stopniu wpływają na budowanie prestiżu książki. Warto zaznaczyć, że każdy z rodziców odgrywa inną role, ponieważ, aż  60% dwunastoletnich dziewcząt oraz 40% chłopców jako partnera do rozmowy na temat samodzielne wybranej lektury wybiera mamę. Dwunastolatkowie najczęściej nawet samodzielnie wybierane książki pozyskują z zasobów bibliotek szkolnych oraz domowych biblioteczek.  Wkraczanie w okres dorastania z czasem nakazuje brać pod uwagę zdanie rówieśników, które zdaje się górować nad opinia rodzicielską.


Gimnazjaliści zaczynają aktywnie poszukiwać książek, choć tendencja ta najwyraźniej obserwowana jest wśród dziewcząt, które chętnie pożyczają sobie książki. Wymiana posiadanych pozycji staje się elementem społecznego aspektu motywacji czytelniczych. Dorastające dziewczęta poszukują w literaturze odpowiedzi na pytania egzystencjalne oraz podpowiedzi jak poradzić sobie z wieloma problemami w zakresie: relacji z bliskimi, i rówieśnikami, emocjami, które coraz bardziej dominują relacje itp.


Badania dowiodły również, że nieoceniona pozostaje rola bibliotek publicznych, które stają się pierwszym znaczącym miejscem dla gimnazjalistek poszukujących interesujących ich pozycji (30%). Chłopcy także korzystają z zasobów bibliotek, choć w wyraźnie mniejszym stopniu (19%).



Sposoby gimnazjalistów pozyskiwania książek czytanych w czasie wolnym, (w procentach) 

bad

 

 Sposoby gimnazjalistów pozyskiwania lektur szkolnych (w procentach)

b2

 

raport dostępny na stronie:http://www.ibe.edu.pl/pl/media-prasa/aktualnosci-prasowe/461-skad-mlodziez-bierze-ksiazki

Od 2 do 10000 znaków

Znajdź nas na Facebooku

Partnerzy

Subiektywnie o książkach
Dwumiesięcznik SOFA
Wydawnictwo Psychoskok
Wydawnictwo MG
Kuźnia Literacka
Zażyj Kultury
Fundacja  Polonia Union
Kulturalne rozmowy - Sylwia Cegieła
Sklep internetowy TylkoRelaks.pl
CoCzytamy.pl