Piractwo książek nie wpływa na ich sprzedaż

Obrazek artykułu
Piractwo książek to przykry proceder, który nie wpływa na ich sprzedaż. Dowiódł tego bardzo ciekawy eksperyment.

Zespół dr hab. Michała Krawczyka z Wydziału Nauk Ekonomicznych z Uniwersytetu Warszawskiego, postanowił sprawdzić, czy pirackie kopie książek wpływają na ich legalną sprzedaż. Wyniki są zaskakujące, okazuje się bowiem, że walka z piractwem książek nie ma większego sensu, ponieważ sprzedaż publikacji nie wrasta, gdy z sieci, systematycznie usuwane są ich pirackie kopie.


Na potrzeby eksperymentu zespół dr hab. Michała Krawczyka poddał analizie około 240 książek, które ukazywały się na polskim rynku książki w 2016 roku. Celowo wybrano zróżnicowane, należące do różnych gatunków literackich publikacje wydane przez 10 wydawnictw.


Wszystkie książki dobrano w pary, których sprzedaż przewidywano na podobnym poziomie. Z każdej pary, losowo wskazywano książkę, która zostawała poddana ochronie antypirackiej. Dodatkowo,  by nie przekłamać wyników eksperymentu, Wydawnictwa zobowiązały się, że w przypadku pozycji nie objętych ochroną, nie będą podejmować żadnych działań antypirackich.


Dr hab. Michał Krawczyk zapewnił, że zespół współpracował z profesjonalną agencją, która przez cały rok pilnie usuwała w pirackie kopie ok. 120 książek. Właściciele stron, na których użytkownicy udostępniają pliki, regularnie wzywani byli do usuwania pirackich kopii książek ze swoich serwerów. "Na szczęście wiele takich portali, w szczególności największy z nich, którego nazwa kojarzy się ze zwierzątkiem futerkowym, szybko reaguje na wezwania do usunięcia pliku w związku z naruszeniem praw autorskich. Naprawdę skutecznie mogliśmy więc ograniczyć dostępność pirackich plików" – zapewnił dr hab. Krawczyk


Posumowanie wyników okazało się zaskakujące, okazało się bowiem, że jak stwierdził dr hab. Krawczyk - "To, czy pirackie kopie książek były łatwo czy trudno dostępne, nie miało realnego przełożenia na sprzedaż książki".


Najwyraźniej pirackie kopie książek, nie muszą wpływać na ich sprzedaż, co więcej mogą zachęcać do legalnego kupna. dr hab. Michał Krawczyk wyjaśnił, jak to możliwe: „ jeżeli ktoś najpierw ściągnie sobie piracki plik, ale potem stwierdzi, że książka jest na tyle dobra, że chce ją kupić. Albo poleci tę książkę innej osobie, która potem tę publikację kupi.”


Przeprowadzony eksperyment dowiódł więc, że piractwo książek nie powoduje strat finansowych, ponieważ” negatywne i pozytywne efekty piractwa w tym sektorze rynku się znoszą".

 

Badania nie zostało przeprowadzone na próbie reprezentatywnej dla całego polskiego rynku książki, ponieważ z 70 zaproszonych wydawnictw jedynie 10 zdecydowało się na udział. Pomimo tego autorzy badania: dr Krawczyk, a także Wojciech Hardy i dr hab. Joanna Tyrowicz - mają nadzieję, że w przyszłym roku wyniki badań ukaza się w prestiżowym piśmie "Economic Journal".

 

Od 2 do 10000 znaków

Znajdź nas na Facebooku

Partnerzy

Subiektywnie o książkach
Dwumiesięcznik SOFA
Wydawnictwo Psychoskok
Wydawnictwo MG
Kuźnia Literacka
Zażyj Kultury
Fundacja  Polonia Union
Kulturalne rozmowy