Nominacje do Nagrody Literackiej GDYNIA

Obrazek artykułu
Wyłoniono 20 nominowanych w czterech kategoriach do10. edycji Nagrody Literackiej GDYNIA. W grupie tej znalazły się najlepsze z 400 zgłoszonych tytułów.

Kapituła jubileuszowej 10. edycji Nagrody Literackiej GDYNIA ponownie stała przed trudnym wyborem. Ostatecznie podczas pierwszego dnia Warszawskich Targów Książki wyłoniono 20 nominowanych w czterech kategoriach.


Jak powiedziała przewodnicząca Kapituły  Nagrody Literackiej Gdynia Agata Bielik-Robson-„polska literatura jest dobrą firmą. Rzadko zdarzają się jej kompletne bessy, co najwyżej jakiś gorszy sezon w jednej z czterech kategorii. Za to często pojawiają się hossy przynoszące wspaniałe nadwyżki, tak że trudno jest nam wybrać tylko pięć najlepszych pozycji. W tym roku taką wyraźnie zwyżkującą kategorią jest Esej. Esej to bardzo szeroka grupa, mieszczą się w niej: dzienniki, reportaże, kroniki lekturowe, proza nie będąca fikcją, a także akademickie rozprawy. Zwłaszcza te ostatnie przeżywają w Polsce swój literacki renesans; na szczęście, do lamusa odchodzi tak zwany styl referatowy, zorientowany wyłącznie na specjalistów, ustępując miejsca pisaniu o literaturze na literacki sposób. To bardzo pozytywny znak, świadczący o tym, że w świecie akademii następuje dobra zmiana pokoleniowa”.


Przewodnicząca dodała również, że: „kategorią, która jurorom sprawia tradycyjne już kłopoty, jest Proza. Polska literatura świetnie czuje się w konwencji liryczno-sylwicznej, gdzie na plan pierwszy wysuwa się autorski podmiot, znacznie gorzej jednak sprawuje się w formule fikcyjnej narracji. Ale kryzys prozy nie jest tylko polskim zjawiskiem; snucie opowieści, kreującej osobny świat, jest sztuką dziś zanikającą, niedopasowaną do rzeczywistości płynnej, zmiennej, opartej na szybkich i nietrwałych przeżyciach. Esej i Poezja, gatunki bardziej ulotne, lepiej reagują na ten świat błyskawicznych zmian. Proza, z istoty solidniejsza, potrzebuje więcej czasu. A jednak polska proza nie poddaje się tak łatwo: eksperymentuje z formą, próbując nawiązać lepszy kontakt z nowym płynnym światem. Dlatego też jury NLG lubi najbardziej prozatorskie eksperymenty’.

 

Laureatów Nagrody poznamy 4 września. Spotkania z czytelnikami odbywać się będą przez kilka dni po ogłoszeniu wyników, na chwile obecna możemy poznać nominowanych:

 

Esej

 

1. Jan Gondowicz, „Duch opowieści”, Wydawnictwo Nisza, Warszawa

 

2. Andrzej Mencwel, „Stanisław Brzozowski. Postawa krytyczna. Wiek XX”, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa

 

3. Paweł Piszczatowski, „Znacze//nie wiersza. Apofazy Paula Celana”, Wydawnictwo Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa

 

4. Robert Pucek, „Pająki pana Roberta”, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec

 

5. Piotr Wierzbicki, „Boski Bach”, Wydawnictwa Sic!, Warszawa

 

Poezja

 

1. Piotr Janicki, „Wyrazy uznania”, Wydawnictwo Fundacja Na Rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza, Wrocław

 

2. Natalia Malek, „Szaber”, Wydawnictwo Staromiejski Dom Kultury, Warszawa

 

3. Agnieszka Mirahina, „Widmowy refren”, Wydawnictwo FORMA. Fundacja Literatury im. Henryka Berezy, Szczecin, Bezrzecze

 

4. Adam Pluszka, „Zestaw do besztań”, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań

 

5. Dariusz Sośnicki, „Spóźniony owoc radiofonizacji”, Wydawnictwo Biuro Literackie, Wrocław

 

Proza

 

1.Waldemar Bawołek, „To co obok”, Wydawnictwo FORMA. Fundacja Literatury im. Henryka Berezy, Szczecin, Bezrzecze                        

 

2.Michał Cichy, „Zawsze jest dzisiaj”, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec

 

3.Grzegorz Franczak, „Kobierki”, Wydawnictwo LOKATOR Media, Kraków

 

4.Wioletta Grzegorzewska, „Guguły”, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec

 

5.Filip Zawada, „Pod słońce było”, Wydawnictwo Biuro Literackie, Wrocław

 

Przekład na język polski

 

1. Wiktor Dłuski, „Martwe dusze”, autor oryginału Mikołaj Gogol, Wydawnictwo Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków

 

2. Hanna Igalson-Tygielska, „Psia trawka”, autor oryginału Raymond Queneau, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa

 

3. Piotr Kamiński, „Opowieść zimowa”, autor oryginału William Shakespeare, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa

 

4. Iwona Krupecka, „Dysputa w Valladolid (1550/1551)”, autorzy oryginału Bartolomé de las Casas, Juan Ginés de Sepúlveda, Domingo de Soto, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk

 

5. Bogusława Sochańska, „Dzienniki”, autor oryginału Hans Christian Andersen, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań

Od 2 do 10000 znaków

Znajdź nas na Facebooku

Partnerzy

Subiektywnie o książkach
Dwumiesięcznik SOFA
Wydawnictwo Psychoskok
Wydawnictwo MG
Kuźnia Literacka
Zażyj Kultury
Fundacja  Polonia Union
Kulturalne rozmowy - Sylwia Cegieła
Sklep internetowy TylkoRelaks.pl
CoCzytamy.pl