Księga VII: Rada - według Agaty Kalinowskiej
| Dodano: 30 czerwiec 2017
| Dodany przez:
Agata Jankowiak
Inspirując się kolorami flagi Cesarstwa Francuskiego i Imperium Rosyjskiego z XIX wieku, fotografka Agata Kalinowska przygotowała siódmy plakat do poematu Adama Mickiewicza.
Księga
VII: Rada opisuje naradę polityczną, która przeradza się
częściowo w małostkową prywatę i mądre głosy zostają zakrzyczane przez
awanturników. Agata Kalinowska postanowiła skorzystać z estetyki grafiki grime
art, o której tak opowiada: To fenomen instagramowy, polegający na
nakładaniu maski „spływającej twarzy" na zdjęcia portretowe; kojarzy się z
kulturą uliczną, z hip hopem, z opowieściami grozy („Goosebumps") czy
komiksem (Robert Crumb). W mojej interpretacji tej części „Pana Tadeusza"
plakat reprezentuje sytuację, w której postawa awanturnicza i charyzmatyczna
głupota wygrywają z mądrością „białej głowy", ponieważ są bardziej
efekciarskie i wzbudzają prymitywne instynkty. Warto zauważyć, że
trójkolorowość plakatu staje się też odnośnikiem do innego fenomenu – postsoviet –
co sugeruje użycie czcionki inspirowanej cyrylicą: KyrillaSansSerif. Chciałam żeby plakat był jak najbardziej uliczny i brudny – doprecyzowuje Agata
Kalinowska. – Wymyślając go, oglądałam mnóstwo plakatów reklamujących
trasy zespołów post-hardcore, post-punkowych i hip hopowych, ponieważ kultura
gniewu muzycznego i hip hopowego dissu doskonale ilustruje to, co opisuje
Księga VII. Również skrócenie tytułu to odniesienie do ulicznego slangu, który
ma tendencję do ucinania wyrazów i upraszczania form wypowiedzi.
Agata
Kalinowska to blogerka i fotografka związana z Wrocławiem. Skończyła fotografię
we wrocławskim Ośrodku Postaw Twórczych oraz kulturoznawstwo na Uniwersytecie
Wrocławskim. Współpracowała m.in. z magazynami „VICE" i „BIURO".
Swoje zdjęcia pokazywała na wystawach zarówno zbiorowych, jak i indywidualnych,
m.in. we Wrocławiu, Cluj Napoca (Rumunia) czy Lille (Francja). Najbardziej
zasłynęła wystawą Tylko się nie zakochaj, prezentowaną we
wrocławskiej galerii Miejsce przy Miejscu w 2015 roku. Fotografuje z najbardziej
banalnych powodów: by ocalić od zapomnienia ludzi i uczucia, chociaż nie jest
już sentymentalna. Obecnie kończy pracę nad książką fotograficzną SCUM,
która podsumuje dekadę jej twórczości
W 2017
roku Muzeum Pana Tadeusza realizuje roczny projekt ilustrujący poemat Adama
Mickiewicza. Zaprosiło dwunastu autorów wizualnych działających w różnych
obszarach sztuki i dizajnu do przygotowania po jednym plakacie odnoszącym się
do danej księgi Pana Tadeusza. Wybrano ilustratorów i grafików,
fotografów i artystów, którzy wyróżniają się niepowtarzalnym stylem i
unikatowym językiem wizualnym. W każdym miesiącu sukcesywnie prezentowane są
kolejne księgi. Całą serię pokażemy podczas styczniowej wystawy w Muzeum Pana
Tadeusza. Limitowana edycja druków jest również do nabycia w księgarni
działającej przy Muzeum.
Dotychczasowe plakaty przygotowali: Jan Kallwejt (Księga I: Gospodarstwo), Mirella von Chrupek (Księga II: Zamek), Studio Fontarte (Księga III: Umizgi), Tomasz Kaczkowski (Księga IV: Dyplomatyka i łowy), Karolina Zajączkowska (Księga V: Kłótnia), Arobal / Bartek Kociemba (Księga VI: Zaścianek). Kolejny plakat zostanie przygotowany przez tatuażystę Manio Lo (Mariusza Walterowicza).
Dotychczasowe plakaty przygotowali: Jan Kallwejt (Księga I: Gospodarstwo), Mirella von Chrupek (Księga II: Zamek), Studio Fontarte (Księga III: Umizgi), Tomasz Kaczkowski (Księga IV: Dyplomatyka i łowy), Karolina Zajączkowska (Księga V: Kłótnia), Arobal / Bartek Kociemba (Księga VI: Zaścianek). Kolejny plakat zostanie przygotowany przez tatuażystę Manio Lo (Mariusza Walterowicza).