Księga VII: Rada - według Agaty Kalinowskiej

Obrazek artykułu
Inspirując się kolorami flagi Cesarstwa Francuskiego i Imperium Rosyjskiego z XIX wieku, fotografka Agata Kalinowska przygotowała siódmy plakat do poematu Adama Mickiewicza.
Księga VII: Rada opisuje naradę polityczną, która przeradza się częściowo w małostkową prywatę i mądre głosy zostają zakrzyczane przez awanturników. Agata Kalinowska postanowiła skorzystać z estetyki grafiki grime art, o której tak opowiada:  To fenomen instagramowy, polegający na nakładaniu maski „spływającej twarzy" na zdjęcia portretowe; kojarzy się z kulturą uliczną, z hip hopem, z opowieściami grozy („Goosebumps") czy komiksem (Robert Crumb). W mojej interpretacji tej części „Pana Tadeusza" plakat reprezentuje sytuację, w której postawa awanturnicza i charyzmatyczna głupota wygrywają z mądrością „białej głowy", ponieważ są bardziej efekciarskie i wzbudzają prymitywne instynkty.  Warto zauważyć, że trójkolorowość plakatu staje się też odnośnikiem do innego fenomenu –  postsoviet – co sugeruje użycie czcionki inspirowanej cyrylicą: KyrillaSansSerif.  Chciałam żeby plakat był jak najbardziej uliczny i brudny  – doprecyzowuje Agata Kalinowska. – Wymyślając go, oglądałam mnóstwo plakatów reklamujących trasy zespołów post-hardcore, post-punkowych i hip hopowych, ponieważ kultura gniewu muzycznego i hip hopowego dissu doskonale ilustruje to, co opisuje Księga VII. Również skrócenie tytułu to odniesienie do ulicznego slangu, który ma tendencję do ucinania wyrazów i upraszczania form wypowiedzi. 

Agata Kalinowska to blogerka i fotografka związana z Wrocławiem. Skończyła fotografię we wrocławskim Ośrodku Postaw Twórczych oraz kulturoznawstwo na Uniwersytecie Wrocławskim. Współpracowała m.in. z magazynami „VICE" i „BIURO". Swoje zdjęcia pokazywała na wystawach zarówno zbiorowych, jak i indywidualnych, m.in. we Wrocławiu, Cluj Napoca (Rumunia) czy Lille (Francja). Najbardziej zasłynęła wystawą Tylko się nie zakochaj, prezentowaną we wrocławskiej galerii Miejsce przy Miejscu w 2015 roku. Fotografuje z najbardziej banalnych powodów: by ocalić od zapomnienia ludzi i uczucia, chociaż nie jest już sentymentalna. Obecnie kończy pracę nad książką fotograficzną SCUM, która podsumuje dekadę jej twórczości

W 2017 roku Muzeum Pana Tadeusza realizuje roczny projekt ilustrujący poemat Adama Mickiewicza. Zaprosiło dwunastu autorów wizualnych działających w różnych obszarach sztuki i dizajnu do przygotowania po jednym plakacie odnoszącym się do danej księgi Pana Tadeusza. Wybrano ilustratorów i grafików, fotografów i artystów, którzy wyróżniają się niepowtarzalnym stylem i unikatowym językiem wizualnym. W każdym miesiącu sukcesywnie prezentowane są kolejne księgi. Całą serię pokażemy podczas styczniowej wystawy w Muzeum Pana Tadeusza. Limitowana edycja druków jest również do nabycia w księgarni działającej przy Muzeum. 

Dotychczasowe plakaty przygotowali: Jan Kallwejt (Księga I: Gospodarstwo), Mirella von Chrupek (Księga II: Zamek), Studio Fontarte (Księga III: Umizgi), Tomasz Kaczkowski (Księga IV: Dyplomatyka i łowy), Karolina Zajączkowska (Księga V: Kłótnia), Arobal / Bartek Kociemba (Księga VI: Zaścianek). Kolejny plakat zostanie przygotowany przez tatuażystę Manio Lo (Mariusza Walterowicza).

Od 2 do 10000 znaków

Znajdź nas na Facebooku

Partnerzy

Subiektywnie o książkach
Dwumiesięcznik SOFA
Wydawnictwo Psychoskok
Wydawnictwo MG
Kuźnia Literacka
Zażyj Kultury
Fundacja  Polonia Union
Kulturalne rozmowy