Czytelnicze nawyki Polek

Obrazek artykułu
Firma Virtualo we współpracy z Instytutem Badawczym ARC Rynek i Opinia sprawdziła czy, jak i co czytają Polki.

Z raportu opublikowanego przez Bibliotekę Narodową wynika smutny niosek – Polacy czytają za mało, bo w 2016 roku, 63% Polaków nie przeczytało ani jednej książki. Firma Virtualo we współpracy z Instytutem Badawczym ARC Rynek i Opinia postanowiła sprawdzić: czy, jak i co czytają Polki.


Wybór książek, które czytamy zdradza nasze zainteresowania. Podobnież jak na nasze nawyki i upodobania odnośnie sposobu spędzania czasu wolnego, wskazuje  forma lektury i miejsce obcowania z literaturą. Analiza czytelniczych zwyczajów Polek, pozwoliła wyciągnąć konkretne wnioski. W tym: 


Polki wolą sensację i kryminał niż romanse

Wielu mężczyzn może zaskoczyć fakt że, na pierwszym miejscu wśród gatunków literackich, po jakie sięgają kobiety zarówno w przypadku książek drukowanych (56%), jak ebooków (46%) jest sensacja i kryminał, a nie romanse i literatura erotyczna. Mimo sukcesów na liście bestsellerów w ubiegłych latach książek E. L. James „Pięćdziesiąt twarzy Greya”, „Ciemniejsza strona Greya” oraz „Nowe oblicze Greya” i powrotu mody na literaturę erotyczną, triumfy w kobiecym czytelnictwie święci jednak sensacja i kryminał. Polki chętnie sięgają również po fantastykę, horrory, thrillery oraz po biografie i pamiętniki.


Jednak czytają i coraz chętniej w nowoczesnej formie

Wyraźnie zauważalne staje się rosnące zainteresowanie książkami elektronicznymi. Moda na cyfrową literaturę, przekłada się również na chęć Polek do sięgania po nowoczesną formę lektury. Prawie co druga (49%) sponad 500 zapytanych przez Virtualo respondentek deklaruje, że korzysta z ebooków, a 28% również chętnie sięga po audiobooki.

Aż 69% zapytanych Polek w ciągu 12 miesięcy wysłuchało od 1 do 4 audiobooków, 50% znalazło czas, aby przeczytać od 1 do 4 ebooków, a 24% kobiet w tym samym czasie poświęciło czas na lekturę od 1 do 4 książek drukowanych. Jeśli Panie decydowały się na zakup ebooków, to najczęściej nabywały je dla siebie (88% wskazań), dla dzieci (17% wskazań) oraz partnera, męża (16% wskazań) i rodziców (6% wskazań).

 

Małe grzeszki na koncie

Większość Pań – 69% pobiera bezpłatne tytuły książek elektronicznych dostępnych na oficjalnych stronach, 49% kupuje ebooki samodzielnie, a 44% korzysta z ebooków kupionych przez kogoś z rodziny lub znajomych. Co trzecia zapytana Polka przyznaje się do piracenia ebooków, pobierając tytuły z nieoficjalnych źródeł.


Polki tęsknią za dotykiem i zapachem

Rosnąca popularność ebooków, sprawia iż Polki coraz chętniej obcują z książkami elektronicznymi. Aż 68% respondentek deklaruje, iż próbowała już czytać ebooki. Panie przyznają jednak, iż w korzystaniu z książek elektronicznych przeszkadza im brak dotyku papieru i zapachu druku, czyli cech które nawiązują do tradycyjnej lektury.

Polki stały się bardziej mobilne, a dzisiejsze tempo życia sprawia, iż nie jest łatwo znaleźć czas na lekturę w domowym zaciszu. Wraz z upowszechnieniem się laptopów, tabletów i smartfonów, ebooki i audiobooki stały się łatwo dostępne, co sprzyja lekturze w wolnej chwili poza domem, w drodze do pracy, w podróży czy w kawiarni. – komentuje Martyna Bednarczyk z Virtualo.


W podróży ebook, na łonie natury książka tradycyjna

Podczas dłuższych podróży Polki, aby wykorzystać i umilić sobie czas zdecydowanie wybierają ebooki – 50% wskazań w porównaniu z książką tradycyjną – 23% wskazań. Przebywając jednak na łonie natury np.: w parku chętniej sięgają po książkę drukowaną, jak deklaruje 45% zapytanych Pań. Korzystanie z nowoczesnych form czytania, nie oznacza zerwania z czytaniem książek tradycyjnych. Elektroniczną formę lektury Panie zdecydowanie wybierają, gdy druk staje się nieporęczny np.: w środkach transportu publicznego, w kawiarni, w podróży, ale w zaciszu domowym lub na łonie natury nadal chętnie sięgają po książki papierowe.


Liczy się brak ciężaru i mobilność

Polki dostrzegają zalety książek elektronicznych wymieniając wiele ich atutów, ale największe znaczenie dla nich ma brak konieczności noszenia przy sobie ciężkich książek na co dzień (47% wskazań) oraz możliwość czytania w każdej wolnej chwili (33%) np.: w środkach transportu, na przystanku, w poczekalni czy w kolejce.

 

Jak pokazują wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Virtualo, Polki podchodzą do lektury w nowoczesny sposób. Korzystają z możliwości, jakie daje cyfrowa technologia i optymalizując czas coraz częściej sięgają po mobilną wersję książek.

 

*W materiale prasowym wykorzystano dane z analizy krzyżowej pochodzące z badania „Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków” zrealizowanego  metodą CAWI na zlecenie Virtualo przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia. W badaniu uczestniczyło 563 respondentek.


źródło: Wirtualny Wydawca 


Od 2 do 10000 znaków

Znajdź nas na Facebooku

Partnerzy

Subiektywnie o książkach
Dwumiesięcznik SOFA
Wydawnictwo Psychoskok
Wydawnictwo MG
Kuźnia Literacka
Zażyj Kultury
Fundacja  Polonia Union
Kulturalne rozmowy