Czytajcie i uczcie się empatii
| Dodano: 11 listopad 2020
| Dodany przez:
Monika Urban
Empatia - zdolność głębokiego odczuwania tego, co doświadcza inna osoba - była od dawna uważana za wrodzoną cechę, lecz dr. Helen Riess dowodzi, że umiejętności empatii zmieniających życie można się nauczyć. To wspaniała wiadomość w dzisiejszych czasach, gdy wydaje się, że brakuje nam empatii i tolerancji.
W książce dr. Helen Riess
nauka i historia łączą się, aby zapewnić znaczący, zaskakujący, a nawet
przerażający wgląd w to, dlaczego świat jest taki, jaki jest, w tym
badania naukowe pokazujące odwrotny związek między władzą a empatią.
Kim jest dr. Helen Riess?
Przede wszystkim profesorem nadzwyczajnym psychiatrii w Harvard Metical School oraz dyrektorem grupy badawczej Empathy. Prowadzi badania nad poprawą empatii w relacji pacjent - lekarz. Zainteresowania kliniczne dr. Riess obejmują psychoterapię i psychofarmakologię zaburzeń lękowych dorosłych, depresję, zaburzenia adaptacyjne dla dorosłych, zaburzenia koncentracji uwagi dorosłych, żałobę. Jest zaangażowana w edukację medyczną od wielu lat. Opracowała innowacyjne programy edukacyjne i terapeutyczne, aby rozwiązywać problemy, począwszy od jej książki o leczeniu bulimii, przez opublikowane programy dotyczące superwizji psychoterapeutycznej, po jej najnowszy program nauczania empatii oparty na neurobiologii dla lekarzy.
Riess pisze:
"Jesteśmy powołani do pomocy, ale ci, którzy zajmują najpotężniejsze stanowiska, by pomagać na wielką skalę, są często bardziej zajęci osobistą władzą, pomaganiem bogatym i poszerzaniem swojej strefy wpływów wśród ich zwolenników, niż organizowaniem wysiłków w celu zmniejszenia cierpienia, dookoła świata".
Książka ukazuje, jak empatia rozwija się przez całe życie i jak można się jej uczyć i wzmacniać ją na każdym etapie - w domu, w szkole, w miejscu pracy i na arenie politycznej. Precyzuje również, jak ekrany urządzeń cyfrowych spychają nas po równi pochyłej w kierunku jej utraty. Trollowanie w sieci jest tego najlepszym przykładem. To samo tyczy się komentarzy na Facebooku itp. Czyżbyśmy nie dostrzegali już tego, że za awatarami i nickami stoją prawdziwi ludzie. „Współczesne czasy sprzyjają zadawaniu ciosów bez zastanawiania się nad ich konsekwencjami”. Wszystkim nam jest potrzebne uzmysłowienie faktu, iż nie jesteśmy sami na tym świecie i wszyscy zasługujemy na miłość i szacunek. To jakże aktualna i pouczająca lektura wyjaśniająca, w jaki sposób empatia pomaga przełamać bariery między „nami” a „nimi”, poszerzając nasze granice i troskę o siebie.
Książka pozwala nam zagłębić się w jedną z najważniejszych ludzkich zdolności - wyczuwania,
rozumienia i troszczenia się o innych. Dowiadujemy się, jak nasze
spojrzenie, postawa podczas rozmowy i ton głosu mogą jednoczyć lub izolować - możemy tworzyć wspaniałe miejsca pracy i inspirujące przywództwo polityczne, a jednocześnie promować cyberprzemoc,
procesy sądowe i społeczne rozruchy. Siła empatii to lektura
obowiązkowa dla wszystkich zainteresowanych zrozumieniem relacji, od
osobistych po polityczne.
Wiemy, że empatia jest niezwykle potężnym
atutem w uzdrawianiu. Jednak niewielu wie, że można go rozwinąć poprzez
systematyczne szkolenie. Otóż dzięki tej książce rozwój umiejętnej
praktyki empatii jest w pełni dostępny nie tylko dla pracowników służby
zdrowia, ale szczerze mówiąc - dla każdego, kto chce być lepszym
słuchaczem i opiekunem. I chociaż empatia jest cechą osobowości, jest
też jak mięsień, który można wytrenować. Dr. Riess
dzieli się siedmioma praktycznymi wskazówkami, jak zwiększyć zdolność
empatii i poprawić reakcję empatyczną (reagowanie z ostrożnością)
podczas interakcji z innymi. Podczas gdy inne książki o empatii mogą
omawiać znaczenie empatii w biznesie i poza nim, w tym jej zalety i
ograniczenia, niewiele książek oferuje praktyczne wskazówki, jak
poprawić swoją empatię.
Zaprezentowane siedem wskazówek jest prostych
w zastosowaniu i zasadniczo obejmuje ujawnienie wrodzonej zdolności do
empatii, a nie uczenia się czegokolwiek nowego. Autorka stworzyła
akronim słowa E.M.P.A.T.H.Y. jako nazwę części jej nowatorskiego
programu nauczania oceny zachowań niewerbalnych, gdzie:
- E jak kontakt wzrokowy. Nawiązując kontakt wzrokowy z osobą, z którą mamy kontak, nasze oczy ujawniają bogactwo informacji o tym, co czujemy w danej chwili.
- M oznacza mięśnie wyrazu twarzy. Wyraz twarzy łączy się z empatią. Na podstawie mimiki możemy zaobserwować stan emocjonalny osoby, z którą się komunikujemy.
- P jak postawa. Podczas rozmowy z drugim człowiekiem postawa wiele mówi o stanie emocjonalnym. Język ciała i postawa ujawniają bardzo wiele informacji o osobie, z którą rozmawiamy.A jak afekt. Twarz drugiej osoby to najważniejszy przewodnik po doświadczanych przez nią emocjach. Afekt to nic innego jak naukowe określenie emocji, te zaś są sednem wszystkich trudnych rozmów.
- T jak ton głosu. Barwa i ton głosu przekazuje ponad 38% niewerbalnych treści emocjonalnych oraz jest jednym z głównych kluczy do empatii.
- H jak holistyczne słuchanie. Oznacza ono zwrócenie uwagi na inną osobę, zidentyfikowanie jej emocji, zareagowanie na nie ze współczuciem, zrozumieniem bez wydawania osądu. Wiele osób ma trudność ze słuchaniem empatycznym.
- Y, czyli jak zareagujesz. Głębokie i empatyczne słuchanie prowadzi do empatycznej reakcji. Wielu z nas reaguje na intensywne emocje innych.
Autorka tłumaczy, że
„Każda osoba, która w jakikolwiek istotny i pozytywny sposób wpłynęła na nasze życie, przekazała nam tych siedem kluczy do empatii lub otrzymała je od nas”.
Postępując zgodnie z tymi siedmioma prostymi wskazówkami dotyczącymi treningu empatii, Riess
twierdzi, że zwiększymy naszą zdolność empatii i reakcję empatyczną. Co
tak naprawdę umożliwi nam nawiązanie bliskich więzi z innymi, wspólnie
budować, bezinteresownie współpracować? Jak wielka siła może wykrzesać z
nas to, co najlepsze? W tej książce znajdziecie wszystkich potrzebnych
informacji jak opanować umiejętność bycia empatycznym.
Siedem kluczy do
empatii, odkrytych przez autorkę dzięki badaniom i szkoleniom, pomoże
nam zmienić nasze życie na lepsze. Kiedy je poznamy, nauczymy się
stosować je w każdej dziedzinie naszego życia – od tych najbardziej
intymnych relacji po życie rodzinne, biznes, edukację, kierownictwo w
organizacjach czy życie w grupach społecznych. Istotnym przesłaniem tej
książki jest również to, by nie stać biernie, oceniając i krytykując, ale odnaleźć wspólną nić porozumienia z rozmówcą. Dlatego też chwytajmy za książkę dr. Helen Riess i uczmy się empatii.